Kurs Pozycjonowania


Komentarz do czynników wpływających na pozycjonowanie i ranking

W poprzednim poście zacytowałem artykuł 10 wiodących czynników dla rankingu stron Google i Yahoo autorstwa Zofii Biegańskiej – obiecałem także swój komentarz, co niniejszym czynię. Jakie są istotne czynniki wpływające na pozycjonowanie i pozycję strony w rankingu.

1. Linki przychodzące z innych stron (IBL) są najważniejszym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie stron, ważne by zadbać o ich wysoką jakość. Wysoka jakość oznacza nie tylko wysoki Page Rank, ale także zbieżność tematyczną serwisów linkującego i linkowanego.
W praktyce więc najczęściej jest tak, że link ze strony tematycznej jest więcej warty niż link z dowolnej innej strony, nawet o większym PR.
Link zamieszczony na stronie uznawany jest jako swoisty głos na inną stronę (do której kieruje). Niesie on ze sobą wiele wartości nie widocznych dla internauty (człowieka). Rozważmy to na przykładzie wyszukiwarki Google.
Przede wszystkim link przekazuje PR. Czym większy PR strony na której link się znajduje, tym większy PR zostanie przekazany stronie na którą wskazuje. Gdyby PR miało wpływ na pozycję strony rzeczywiście mocne linki (ze stron o wysokim PR) miałyby duże znaczenie.
Poza PR przekazywana jest także inna, ważniejsza wartość linkowanemu serwisowi, a mianowicie Anchor Page Rank (aPR). Link to odnośnik, najczęściej tekstowy. Tekst stanowiący klikalny link to anchor text. Jeśli jako tekst odnośnika zostanie użyty np. tekst „Mój odnośnik”, to algorytm wyszukiwarki traktował będzie to jako informację, że linkowany serwis omawia owe zagadnienie. Nie jest jednak tak, że zamieszczając na dwóch stronach identyczne linki do dwóch różnych stron, obie zyskają tyle samo jeśli chodzi o aPR. aPR będzie większy jeśli jest zamieszczony na stronach, gdzie po pierwsze w treści użyto interesujące nas słowa kluczowe (pokrewność tematyczna) oraz, co istotniejsze do strony tej prowadzą linki z tym samym anchor textem.
W prosty sposób mówiąc link będzie najbardziej pomocny wtedy, jeśli zamieszczony zostanie na takiej stronie, która znajduje się na wysokiej pozycji na tę frazę, którą chcemy użyć jako anchor text. Nie zawsze będą to strony z wysokim PR.
Linkowanie ze stron nie spokrewnionych tematycznie, ale wysokim PR pozwala zwiększyć zaufanie wyszukiwarek do pozycjonowanej strony – na dłuższą metę ma to znaczenie, jako że można wtedy stosować bardziej „wyszukane” techniki pozycjonowania, które np. w przypadku witryn nowych, niezaufanych potraktowane zostałyby jako spam.

2. Ilość zaindeksowanych podstron ma olbrzymie znaczenie jeśli chodzi o ruch na stronie. Im więcej podstron z dodatkowymi słowami kluczowymi, frazami tym więcej osób odwiedzi nas z wyszukiwarek. Jest to zjawisko określane mianem długiego ogona (ang. long tail) i wykorzystywane coraz powszechniej w pozycjonowaniu stron. Dzieje się tak dlatego, że na kolejnych podstronach znajdują się dodatkowe słowa i frazy kluczowe, co pozwala na zdobycie wysokich pozycji na wiele słów i fraz kluczowych. Jeśli jednak chodzi o pozycjonowanie strony na konkretne słowo kluczowe czy frazę ilość podstron nie ma większego znaczenia. Swobodnie można więc pozycjonować witrynę składającą się z jednej tylko strony na kilka czy kilkanaście słów i fraz kluczowych.

3. Nie wiem jak Yahoo, ale Google nie zwraca najmniejszej nawet uwagi na opis strony. Użycie zaś słów kluczowych w tytule ma rzeczywiście bardzo duże znaczenie dla pozycjonowania i ustalania rankingu.

4. Wyróżnienie słów kluczowych w linkach ma znaczenie, należy jednak uważać ze stosowaniem tej techniki. Wyszukiwarki mają mechanizmy, które popierają linki naturalne, i co więcej mechanizmy te są stale rozwijane i poprawiane. Między innymi dotyczy to różnorodności linków, nagłe pojawienie się linków z wyróżnionymi słowami kluczowymi może sprawić, że na stronę zostanie nałożony filtr.

5. Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi oraz wyróżnienie najbardziej istotnych słów kluczowych na stronie (pogrubienie, podkreślenie, kursywa) ma znaczenie dla ustalenia pozycji strony w rankingu. Jak najbardziej należy stosować tę metodę, zwłaszcza, że czyni tekst bardziej czytelny dla użytkownika. Oczywiście nie znaczy to, że strona cała powinna być pisana pogrubionym tekstem, a tylko istotne jej fragmenty (w tym odpowiednie słowa, frazy kluczowe).

6. Słowa kluczowe w adresie URL mają niewielkie znaczenie na pozycjonowanie (powiedziałbym nawet, że minimalne), a już szczególnie nie ma większego znaczenia ich kolejność w adresie strony czy podstrony serwisu.

7. Swego czasu wyszukiwarki czytały fragment strony, a dokładniej pobierały określoną ilość kB strony i tę część analizowały. Duży postęp sprawił, że w dzisiejszych czasach pobierany i analizowany jest cały dokument. Dla wyszukiwarki ciut większe znaczenie będą miały słowa kluczowe użyte na początku dokumentu niż na jego samym końcu, o ile występują tylko tu albo tu. Właściwe nasycenie słowami kluczowymi to także odpowiednie ich rozmieszczenie w tekście. Należy więc używać ich (o ile nie narusza to czytelności tekstu) w całym tekście, zarówno na początku, w środku jak i na końcu – dopiero wtedy osiągnąć można najbardziej optymalny efekt. Zdecydowanie nie mogę zgodzić się, aby zwracać uwagę i ograniczać się do pierwszych 25 słów. Kolejne 50 słów jest równie dobre i nie ustępuje w niczym pierwszym 25 słowom.

8. Wyszukiwarki analizują treść, w celu możliwości przedstawienia adekwatnej informacji użytkownikowi wyszukiwarki. Z całą pewnością dobrze jest, jeśli na stronie (nie tylko głównej) znajduje się treść którą wyszukiwarka może przeanalizować.
Dodałbym tutaj, że dotyczy to nie tylko strony głównej, ale także – a może nawet przede wszystkim podstron serwisu.

9. Pozostawię to bez komentarza, powiem tylko jedno: Bardziej niż na nasycenie słowami kluczowymi zadbaj o to, by dostarczyć użytkownikowi Twojej witryny bardziej atrakcyjną treść.

10. W internecie obserwuje się tendencje sprawdzania PR strony jako jej atrakcyjności. Pozycjonując własną stronę siłą rzeczy PR szybciej czy wolniej będzie wzrastał – ale nijak nie ma się to wtedy do prawdziwej oceny Twojej witryny. Zamiast Toolbara zainstaluj czytnik RSS i dodaj do niego dobre serwisy tematyczne. Śledź nowości, aktualności i dostarcz na własną stronę wszystkie te informacje, które mogą zainteresować Twoich użytkowników.
Przede wszystkim zadbaj o atrakcyjność własnej witryny PR strony nie ma najmniejszego tutaj znaczenia. Szkoda czasu, no chyba że stronę tak naprawdę tworzysz tylko dla podniesienia własnego Ego.

Komentarze 3 to 'Komentarz do czynników wpływających na pozycjonowanie i ranking'

Subscribe to comments with RSS lub TrackBack to 'Komentarz do czynników wpływających na pozycjonowanie i ranking'.

  1. sarbinowo said,

    przydatne info ;]


  2. wiecej takich arktukolow. bardzo pomocne rzeczy

  3. Diogenes said,

    To przemyślany artykuł, autor pokorny, wie o czym pisze, to jest inne od seo-papki jakiej dużo.


Dodaj komentarz